• Britta Glimmerveen

WAT IS GROWTH HACKING?

Bijgewerkt op: 29 feb 2020

Let's start! 🚀Je wilt je bedrijf of start-up succesvol maken. Dan denk je al snel aan een marketing strategie om groei te realiseren, maar ik vertel je graag waarom growth hacking een succesvolle strategie zal zijn. Lees verder om erachter te komen wat growth hacking is en hoe kan je hiermee jouw bedrijf laat groeien. 

Wat is het verschil tussen marketing en growth hacking?​ ✨

Terwijl een marketeer zich focust op het genereren van traffic en leads, wil een growth hacker de gehele conversie funnel optimaliseren. Daar waar bij de marketeer awareness en acquisitie centraal staan, voegt een growth hacker ook activatie, retentie, referrals en omzet aan het prioriteiten lijstje toe. Juist het verbeteren van de conversie van alle stappen van de conversie funnel zorgen ervoor dat je alles uit je marketing investering kan halen (ROI).

Wanneer je bijvoorbeeld gebruik maakt van digital marketing wil je optimaliseren om meer leads te genereren tegen zo laag mogelijke kosten, maar een growth hacker kijkt verder. Je loopt immers veel mis wanneer slechts een paar procent van je nieuwe leads loyale klanten worden. De groei van je bedrijf start pas ècht als je de gehele conversie funnel blijft optimaliseren.


Data-driven marketing & experimenten

Een conversie funnel optimaliseren… hoe werkt dat dan? Om te weten welke ‘’hacks’’ jouw bedrijf kunnen laten groeien, moet je eerst weten wat de stand van zaken is. Data inzichtelijk maken is dus super belangrijk als je begint met growth marketing. Je KPI’s zijn niet langer de costs per lead van je social media campagne of het aantal leads, maar zijn ook meetpunten verder in je customer journey. Bijvoorbeeld het aantal geactiveerde accounts, de activiteit op je platform of website, een nps en de life time value. Heb jij deze data al inzichtelijk? Een conversie funnel van je app, webshop, software-as-a-service (saas) moet volledig uitgetekend worden. Zo ontdek je waar de funnel verbeterd moet worden. Waar zie je een hoge drop-off en waar is de customer experience nog niet goed genoeg? Waarom voltooit bijvoorbeeld 60% van je leads niet zijn registratie?



Als growth hacker ga je op zoek naar een mogelijke oplossing. Met de brede kennis in o.a. marketing, branding, ux design, product management, development en business intelligence is het mogelijk om creatieve, doelgerichte en pragmatische oplossingen te bedenken. De oplossing test je door middel van een kort en snel uitvoerbaar experiment. Kan je hypothese bevestigd worden? Dan kan het experiment verder worden geïmplementeerd of wordt de oplossing definitief in gebruik genomen. Je gaat vervolgens verder met je volgende experiment. Snel experimenteren en het tweaken van je conversie funnel is anno 2020 de manier om als bedrijf groei te realiseren. Als Airbnb, Paypal, Uber en Dropbox het is gelukt om hiermee van start-up tot mega succesvol bedrijf te groeien, dan kan jij dat ook.