• Britta Glimmerveen

VERLAAG DE BOUNCE RATE IN 4 STAPPEN

De bounce rate is het % van je website bezoekers dat direct je site verlaat zonder andere pagina’s te bekijken. Je bezoekers vinden in dat geval je site niet interessant genoeg en je website scoort daardoor zelfs lager in google. Het is dus belangrijk om je website te optimaliseren met de doelstelling de bounce rate te verlagen. Lees verder om concrete en simpele stappen te ontdekken hoe je de bounce rate direct kan verminderen.


Navigeer je bezoekers over de site.

Maak gebruik van duidelijke en overtuigende call-to-actions om de bezoekers door jouw site te navigeren. Gebruik je alleen een ‘get in touch’ button? Probeer dan meer laagdrempelige buttons, zoals het bekijken van een FAQ, blog of meer informatie over een product of dienst. Bekijk je analytics om te achterhalen welke pagina’s nu het meest bezocht worden. Deze willen vast meer mensen bekijken.


Verbeter de customer experience.

Verbeter de gebruiksvriendelijkheid van je website, ook voor mobiel. Zorg ervoor dat je design overzichtelijk is op alle schermen en check of jouw menu makkelijk in gebruik is. Plaats bijvoorbeeld je menu in het mobiele design niet links boven, want hier kan je op een grote smartphone lastig bij. Ook pop-ups of sliders verminderen de customer experience en hebben negatief effect op je bounce rate.


Creëer een eerste indruk.

Je bezoekers beslissen binnen 5 seconden of jouw website relevant is. Zorg er daarom voor dat je de laadsnelheid on-point is, want hier wil je natuurlijk geen secondes aan missen. Check ook of jouw unieke propositie binnen 5 seconden duidelijk is. Wil je dit echt testen? Dan kan je met Usabilityhub.com gratis een five second test opzetten. Bekijk hier wat jou dat nog meer kan opleveren.


Maak je campagnes relevanter.

Beschrijf in je advertentie wat ze kunnen verwachten, zodat alleen mensen op je advertentie klikken die hier interesse in hebben. Er komen daardoor minder bezoekers op je site die direct weer weggaan. Dit geldt ook voor je SEO instellingen. Schep een duidelijke verwachting in de meta beschrijving die overeenkomt met jouw site. Ga in Adwords na of de zoekwoorden voldoende specifiek zijn en aansluiten bij je website, zodat deze relevanter gaat zijn voor je bezoekers. Daarnaast kan je specifieke zoektermen uitsluiten als dit zoekopdrachten zijn van mensen die niet bij jouw website passen.


Vergeet niet je growth hacking mindset.

Hopelijk heb ik jou kunnen inspireren meer uit je website te halen! Als growth hacker is data gedreven marketing natuurlijk key en wil je vooral weten welk effect je aanpassingen hebben gehad. Wanneer het opzetten van een a/b test niet is wat je wilt, kan je natuurlijk ook naar de analytics van je website kijken. Noteer wanneer je bepaalde wijzigingen hebt gemaakt, zodat je later in het dashboard kan terug vinden of de wijzigingen inderdaad voor een lagere bounce rate hebben gezorgd. Op die manier kan je blijven tweaken en jouw onderneming laten groeien met growth hacking. Succes!